خانه » درمان تخمدان پلی کیستیک

درمان تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک

در مطلب ارائه شده توسط دکتر نگین حدادی   متخصص زنان و زایمان ، خواهید دانست که :

سندرم تخمدان پلی کیستیک در حقیقت یک اختلال هورمونی است که به صورت شایع در زنان دیده خواهد شد.

این عارضه که در سن باروری شایع تر می باشد باعث می شود که فرد با قاعدگی های طولانی مدت و یا نا منظم همراه شود.

هورمون های مردانه در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر خواهد بود. در چنین شرایطی تخمدان ها حاوی فولیکول پر شده با مایع خواهند بود که  نمی‌توانند به راحتی تخمدان آزاد کنند، هنوز علت خاصی برای این مشکل مشخص نشده است و به طور قطع می‌توان علت اصلی بروز تنبلی تخمدان را تشخیص داد و تعیین نمود.

دقت داشته باشید که تشخیص به موقع تخمدان پلی کیستیک و درمان آن می تواند شما را از عوارض طولانی مدت نجات دهد.

تخمدان پلی کیستیک چه علائمی دارد؟

علائم اصلی تخمدان پلی کیستیک شامل موارد زیر خواهد بود:

قاعدگی های نامنظم

تقریبا اولین نشانه های ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک داشتن قاعدگی های نامنظم یا طولانی می باشند.

در صورتی که چرخه های قاعدگی طولانی و یا نا منظم باشند و یا دفعات قاعدگی در طول یک سال چند باشد می توان به تنبلی تخمدان مشکوک بود. به طور مثال اگر در طول سال فرد کمتر از ۹ سیکل قاعدگی داشته باشد و یا بیشتر از ۳۰ تا ۳۵ روز فاصله بین پریودهای وی وجود داشته باشد. همچنین اگر قاعدگی سخت و شدید ایجاد شود می توان به بروز تخمدان پلی کیستیک مشکوک شد.

زیاد بودن اندروژن

در برخی از افراد بالا بودن هورمون های مردانه با علائمی مانند زیاد شدن موی بدن و صورت و بروز آکنه همراه خواهد بود. ممکن است بالا بودن هورمون های مردانه با طاسی نیز در زنان بروز نماید.

تخمدان های پلی کیستیک

تخمدان ها ممکن است بزرگ شده و حاوی فولیکول هایی شوند که تخمک ها را احاطه کرده‌اند، نتیجه این عارضه عدم هماهنگی و به هم ریختن نظم تخمدان ها می باشد.

در صورتی که فرد دچار چاقی شده باشد علائم تخمدان پلی کیستیک تشدید می شود.

عوارض ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

• نازایی
  • دیابت بارداری
  • سقط جنین
  • بروز زایمان زودرس
  • ابتلا به التهابات کبدی
  • ابتلا به سندروم متابولیک مانند فشار خون بالا
  • ابتلا به دیابت و قند بالا
  • بیماری چربی خون یا تری گلیسیرید
  • ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
  • بروز دیابت نوع دو
  • ابتلا به وقفه تنفسی هنگام خواب یا آپنه
  • بروز افسردگی
  • داشتن اضطراب
  • بی اشتهایی و یا عدم کنترل اشتها
  • که در نهایت منجر به اختلالات خوردن می شود.
  • بروز خونریزی های غیرطبیعی در رحم

علائم دیگر تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

• افزایش وزن. در حدود نیمی از افراد مبتلا به PCOS مشکل افزایش وزن و چاقی دارند که مدیریت آن دشوار است.
  • خستگی. بسیاری از مبتلایان PCOS از افزایش خستگی و کمبود انرژی شکایت دارند. موارد مرتبط مانند کم خوابی ممکن است در احساس خستگی نقش داشته باشد.
  • رشد موهای زائد (همچنین به عنوان هیرسوتیسم شناخته می‌شود). مناطقی که تحت تأثیر رشد بیش از حد مو قرار دارند ممکن است شامل صورت، بازوها، کمر، قفسه سینه، شست، انگشتان پا و شکم باشد. هیرسوتیسم مرتبط با PCOS ناشی از تغییرات هورمونی در آندروژن‌ها است.
  • نازک شدن موهای روی سر. ریزش مو مربوط به PCOS ممکن است در سنین میانسالی افزایش یابد.
  • ناباروری. PCOS دلیل اصلی ناباروری زنان است. با این حال، هر زنی که مبتلا به PCOS باشد، نابارور نیست. اگرچه ممکن است برخی از افراد به درمان‌های باروری احتیاج داشته باشند، اما برخی دیگر قادرند بطور طبیعی اقدام به بارداری کنند.
  • آکنه. تغییرات هورمونی مربوط به آندروژن‌ها می‌تواند منجر به بروز آکنه شود. سایر تغییرات پوستی مانند ایجاد لکه‌های تیره پوست نیز مربوط به PCOS است.
  • تغییرات خلق و خوی. داشتن PCOS می‌تواند احتمال نوسانات خلقی، افسردگی و اضطراب را افزایش دهد.
  • درد لگن. ممکن است درد لگن در زمان پریودها و همراه با خونریزی شدید باشد. همچنین ممکن است گاهی این حالت رخ می‌دهد که بیمار خونریزی نداشته باشد.
  • سردرد. تغییرات هورمونی باعث سردردهای ناگهانی می‌شود.
  • مشکلات خواب. افراد مبتلا به PCOS معمولاً مشکلاتی از قبیل بی خوابی یا اختلالات خواب را گزارش می‌دهند. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند روی خواب تأثیر بگذارد، اما PCOS با اختلال خوابی به نام آپنه خواب در ارتباط است. در آپنه خواب، تنفس فرد در طول خواب برای مدت کوتاهی متوقف می‌شود.

درمان تخمدان پلی کیستیک

مبتنی بر علائم و اختلالات فرد مانند ناباروری، چرخه قاعدگی نامنظم، آکنه یا چاقی است. هم مصرف دارو و هم درمان به روش جراحی می‌تواند برای مدیریت PCOS مورد استفاده قرار گیرد که در مورد باروری ممکن است درمان ناباروری با داروهای القا کننده تخمک گذاری درمان شود. کلومیفن سیترات، یک آنتی استروژن خوراکی است که برای بیماران تجویز می‌شود. در بعضی از بیماران ممکن است پزشک متفورمین را به کلومیفن اضافه کند تا به القای تخمک گذاری کمک کند. در بیمارانی که به کلومیفن و متفورمین پاسخ نمی‌دهند، گنادوتروپین‌ها، یعنی هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH)، می‌توانند با تزریق استفاده شوند.

ممکن است داروهای ضد بارداری خوراکی برای مدیریت چرخه‌های نامنظم قاعدگی تجویز شود. داروهای ضد بارداری خوراکی به طور موثری سطح هورمون مردانه را کاهش می‌دهند و همچنین در کاهش رشد موهای زائد بدن مؤثر هستند و خطرات سرطان رحم را به حداقل می‌رسانند. اصلاح شیوه زندگی و مصرف داروهای ضد دیابت ممکن است برای مدیریت یا پیشگیری از چاقی و دیابت تجویز شود.

جراحی نیز ممکن است در بیمارانی که به داروها پاسخ نمی‌دهند توصیه شود. عمل لاپاروسکوپی تخمدان، یک عمل جراحی است که برای معالجه این بیماری و القای تخمک گذاری استفاده می‌شود. بدین منظور به متخصص زنان و یا بهترین جراح لابیاپلاستی در تهران مراجعه نمایید.